Regnbuen Brønshøj

Vuggestue og børnehave

Sprogstimulering

mariehøns_002

I Regnbuen arbejder vi med sprogstimulering på mange niveuaer og med afsæt i både klassiske metoder og den nyeste forskning indenfor børns sprog.

Børn kan ikke lade være med at lære – og dette gælder også med hensyn til deres sproglige udvikling. Vi skal derfor sørge for at stille rammer op som gør, at de lærer det rigtige.

Børnene har forskellige læringsstile og vidt forskellige udfordringer rent sprogligt. Derfor tilrettelægger vi indsatserne overfor børnene meget individuelt.

Børn på alle sproglige niveuaer bliver udfordret i Regnbuen. De børn, der taler sproget flydende bliver udfordret med eksempelvis svære sange, der stiller høje krav til beherskelse af tonefald, rytme og udtale. Ydermere udfordres de til at bruge sprogets nuancer, eksempelvis til at forklare følelser, abstaktion eller hypoteser. Vi udforsker konstant børnenes kompetencer og det er derfor en integreret del af vores hverdagskommunikation at stille passende sproglige udfordringer tilrådighed for det enkelte barn.

Medarbejderne i Regnbuen bruger individuelle, metoder til at arbejde med sprogstimulering. Netop denne alsidighed i metoder, gør at Regnbuebørnene udvikler et sprogbrug og en sprogforståelse, der gør dem klar til senere at færdes i og forstå livet.